Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Història i patrimoni

ajuntament-de-talavera-torre-de-talavera-221924-med.jpeg

El municipi de Talavera, de 30,11 km2, és situat al S de la comarca, al límit amb la Conca de Barberà i l’Anoia. Limita al NW i N amb el municipi de Ribera d’Ondara, amb el seu enclavament de Montfar, i amb el terme anoienc de Montmaneu, a l’E amb Argençola (Anoia), al SE i al S amb Santa Coloma de Queralt i amb Llorac, respectivament, i a l’W amb el municipi segarrenc de Montoliu de Segarra.

El terme municipal de Talavera és format per una conca envoltada de serrats suaus i arrodonits amb altures que oscil·len entre els 580 i els 850 m, entre els quals es destaquen la serra de Bellmunt amb 794 m d’altitud, la de Montfred amb 384 m, la de Montargull amb 851 m, la de Suró amb 827 m i la del castell i poble de Talavera amb 791 m. Dintre l’ampla fondalada delimitada per aquests serrats es forma el torrent del Bordell i el riu d’Ondara. Les aigües s’escorren prop de Civit i Pallerols (580 m). És precisament prop de Pallerols, a l’indret on antigament hi hagué el castell i lloc d’Ondara, on hi ha la font o brollador que dóna origen i nom a aquest torrent, que més avall pren la categoria de riu. En aquesta conca d’uns 5 km de diàmetre, la nit del 22 al 23 de setembre de 1874 va caure un aiguat tan fort que la rovinada s’emportà el molí de Pallerols i causà desastres a tota la ribera d’aquest rierol.

El municipi és format per diverses entitats que s’agrupen en les antigues parròquies i pobles: Talavera, amb la sufragània de Suró, el poble de Pavia, el de Civit, amb el terme del Bordell i l’ermita de Santa Fe, el de Bellmunt de Segarra, el de Pallerols i l’antic lloc de Montfred. Cadascuna d’aquestes entitats forma un poble agrupat amb molt poques masies i encara la majoria tancades. Totes les parròquies d’aquest municipi inicialment pertanyien al vell comtat d’Osona-Manresa i formaven part de la diòcesi de Vic fins que l’any 1957 es van unir a la de Solsona per tal com pertanyien a la província de Lleida.

Les principals vies de comunicació són la carretera que parteix de la N-II a l’altura dels Hostalets (Ribera d’Ondara), de la qual trenca la que arriba a Pallerols, i passa per Pavia i Talavera per a dirigir-se cap a terres de la Conca de Barberà; i la que surt també de la N-II al coll de la Panadella, permet l’accés a Bellmunt i a Civit i es dirigeix cap a l’esmentada comarca veïna, vers Santa Coloma de Queralt. Altres vies menors que parteixen de les principals permeten accedir a diversos indrets del terme.